Határtalanul 2025

Beszámoló a Határtalanul pályázatról – 2024/2025-ös tanév

Előkészítő foglalkozás időpontja: 2025. május 07.

Az utazó diákok előkészítő foglalkozáson ismerték meg a tanulmányi kirándulás célját, főbb programelemeit, és az útitervet. Meghallgatták a kiránduláson elvárható viselkedési normákat, a szálláshelyeken való normális magatartást, valamint jelképes ajándékcsomagot készítettek a külhoni iskola hasonló korú diákjai számára. A Határtalanul programhoz kapcsolódó előkészítő óra keretében a tanulók többféle tevékenységben vettek részt, amelyek célja az volt, hogy alaposabb ismereteket szerezzenek a kirándulás során érintett helyszínekről és történelmi személyiségekről. A diákok kiselőadásokat készítettek a meglátogatott településekről, nevezetességekről, valamint azokról a híres emberekről, akiket a kirándulás során látott szobrok ábrázolnak. Az előadásokat az órán elő is adták társaik előtt, így mindenki bővíthette ismereteit a kulturális és történelmi háttérről.

Emellett a tanulók a Barangoló digitális tartalomtárban is feladatokat oldottak meg. Ezek a feladványok interaktív formában segítették a tanulók felkészülését, és játékos módon mélyítették el a programhoz kapcsolódó tudásukat. Továbbá egy matematikai kvízen vettek részt a gyerekek, ahol a Bolyai matematikusok életéről és munkásságáról adtak számot, kevés matematikai példával vegyítve.

A barangoló digitális tartalomtárban a következő feladatokat oldották meg:

  • Elkaplak holló
  • Legendás vizek
  • Mondák, legendák
  • Erdélyi formakincs
  • Erdély összefoglaló
  • Erdélyi városok
  • Erdély nemzetiségei
  • Transzilvanizmus, Trianon

Erdély (2025.05.26–30.)

1. nap

Május 26-án, hétfőn reggel indultunk Nyíregyházáról. A vállaji határátkelő után elsőként Nagykárolyban álltunk meg, ahol a Károlyi-kastély parkjában sétáltunk. Ezután Zilahra utaztunk, ahol megemlékeztünk Wesselényi Miklósról és Ady Endréről. Megtekintettük Ady egykori iskoláját és közös programon vettünk részt a Zilahi Református Wesselényi Kollégium diákjaival. Délután Kolozsvárra érkeztünk, ahol meglátogattuk Mátyás király szülőházát, megkoszorúztuk szobrát, majd csoportképet készítettünk. A nap végén Korondon szálltunk meg.

2. nap

Május 27-én Gyergyószentmiklósra utaztunk, ahol egy sajtkészítő manufaktúrában jártunk. Ezután egy helyi általános iskolában kézműves foglalkozáson vettünk részt, majd közösen elénekeltük a Székely Himnuszt és a "Nélküled" című dalt. A délután folyamán a Békás-szorosnál és a Gyilkos-tónál csodáltuk meg a természetet.

3. nap

Május 28-án délelőtt Farkaslakán tiszteletünket tettük Tamási Áron sírjánál, majd kürtőskalács-kóstoláson vettünk részt. A Mini Transylvania Parkban Erdély nevezetes épületeinek makettjeit tekintettük meg, és kémiai kísérletekbe is bekapcsolódtunk. Ezt követően Szovátára utaztunk, ahol a Medve-tó körül kisvasutaztunk, majd egy izgalmas jeepes túrán vettünk részt, melynek során a Jézus-szobrot is meglátogattuk.

4. nap

Május 29-én reggel a székelyudvarhelyi Galffis Csokoládé Manufaktúrában jártunk, ahol a diákok csokoládét kóstoltak, és megismerték a készítés folyamatát. Ezután a Szent Anna-tavat kerestük fel, majd Csíkszeredán játékos, vidám délutánt töltöttünk el. A nap végén Korondon vásári forgatag várt bennünket, ahol kézműves ajándékokat vásároltak tanulóink.

5. nap

Május 30-án Marosvásárhelyre látogattunk, ahol megtekintettük a Kultúrpalotát és megemlékeztünk Bethlen Gáborról. Tordán a sóbányában és a Tordai-hasadéknál zártuk a programot, ahol rögtönzött előadás során ismerkedtünk a hasadék keletkezésével. A késő délutáni órákban indultunk haza, és élményekkel, tudással és sok-sok közös emlékkel feltöltődve érkeztünk vissza Nyíregyházára.

Beszámoló a Nemzeti Összetartozás Napja projektnapról

2025. június 4-én iskolánk méltó módon emlékezett meg a Nemzeti Összetartozás Napjáról, amelyet idén projektnap formájában rendeztünk meg. A nap célja az volt, hogy tanulóink elmélyülten, élményszerűen és játékosan ismerkedjenek meg a magyar nemzet történelmének egyik legmeghatározóbb eseményével, a trianoni békediktátummal és annak következményeivel, ugyanakkor megtapasztalják a határokon átívelő nemzeti összetartozás erejét.

A délelőtt folyamán az informatikateremben tartották meg felsős diákjaink a Határtalanul kirándulásról szóló élménybeszámolójukat, melyet PowerPoint bemutató segítségével osztottak meg társaikkal. A prezentációk során nemcsak az erdélyi utazás főbb állomásait mutatták be, hanem személyes élményeiket, benyomásaikat is megosztották, ezzel is közelebb hozva a külhoni magyarság életét az itthon élő diákokhoz, illetve felkeltették érdeklődésüket a következő tanév útjához.

A nap során a tanulók közösen tanulták meg a Székely Himnuszt, valamint egy Nyíregyháza–Erdély körutazást kellett megtervezniük, amely során figyelembe kellett venniük a történelmi és kulturális látnivalókat is. Kreativitásukat is megcsillanthatták: a szomszédos országok zászlóiból legalább hármat kellett elkészíteniük tetszőleges technikával – így születtek rajzolt, festett, ragasztott és kollázs technikával készült zászlók is.

A Határtalanul kirándulás során megtekintett helyszínekhez kapcsolódva "okosdoboz" párosító feladatokat oldottak meg, amely fejlesztette a memóriát és az ismeretek alkalmazását is. A nap egyik izgalmas állomása a Trianon témájához kapcsolódó szabadulószoba volt, ahol logikai, nyelvi és történelmi feladványokat kellett csapatban megoldaniuk a tanulóknak.

A nap zárásaként az elkészült zászlók aulánk paravánjára kerültek kiállításra, így mindenki megtekintheti a diákok munkáit, amelyek méltó módon tükrözik nemzeti szimbólumaink ismeretét, tiszteletét és a közösség összefogását.

Ez a nap nemcsak emlékezés volt, hanem valódi közösségi élmény is – együtt tanultunk, alkottunk, emlékeztünk, és átéltük: a nemzeti összetartozás élő valóság.