Pályázatok

HATÁRTALANUL 2023

Beszámoló a Határtalanul pályázatról – 2022/2023-as tanév

1. nap

A kirándulók reggel 6 órakor indultak az iskola mellől egy busszal, ami nagyon komfortos és fűtött volt. Egy óra hossza alatt odaértünk a határátkelőhelyhez, és átléptünk egy velünk szomszédos országba, Szlovákiába. Az utazás során, megtekintettük az Eperjesi Görögkatolikus székesegyházat és püspöki palotát. A székesegyházat 1818. szeptember 22-én alapították, a védőszentje Keresztelő János. Eperjes Nyíregyháza testvérvárosa. Itt még meglátogattuk a Neptun-kutat, a Szent Miklós templomot, a városházát, az Evangélikus templomot, és Caraffa tábornok áldozatainak emlékművét. Innen elindultunk Bártfára, közben távolról csodálhattuk meg Kapi várát. Bártfára érve meglátogattuk a városfalakat, a bástyákat, a Szent Egyed templomot, a régi városházát és az evangélikus templomot. Bártfáról elindultunk Bártfafürdőre, de az idő miatt kihagytuk, és visszafordultunk. A szállásra menet, Lengyelország határában lehetőségünk lett volna tutajozni, de a magas ár és a hideg időjárás miatt ezt kihagytuk. Innen már Poprádra, a szállásra tartottunk. A Tátra lábánál, a Tátra Hotelben szálltunk meg. A Hotel tiszta és felszerelt volt, és a közelben lévő boltot is minden nap meglátogathattuk. Meleg vacsorával vártak minket, ami nagyon finom volt. A gyerekek közül legtöbben 3+2-es szobákban aludtak, de voltak 2 ágyas vagy 3 ágyas szobák is. A szobák tágasak, az ágyak kényelmesek voltak.

2. nap

Már utazásunk első napján, Poprád felé közeledve a szemünk elé tárult a hófödte Magas Tátra lenyűgöző látványa, amit a szállodánk ablakaiból is megcsodálhattunk. Második nap a bőséges, svédasztalos, minden igényt kielégítő reggeli után a hegyek felé vettük az irányt. Az izgalmas, szerpentines út a Csorba tóhoz vezetett minket, amit nagy meglepetésünkre még április utolsó napjaiban is befagyott állapotban találtunk. A viszonylag enyhe, 7 fokos időben havas tájon sétáltuk körbe a tavat, ami egészen különleges élmény volt számunkra. Az ebéd elfogyasztása és szuvenírvásárlás után tovább indultunk Podolinba. Ez a bájos városka Krúdy Gyula emlékeit őrzi, akiről meghallgattuk a diákok beszámolóját is, mialatt körbesétáltunk a macskaköves utcákon. Utunk következő állomása a Vöröskolostor volt, aminek különleges épületét sajnos csak kívülről tekinthettük meg, és a kolostor történetével is csak annak udvarán ismerkedhettünk, szintén a diákok beszámolójából. A Dunajec partján csapatunk letelepedve csodálta a táj szépségét, majd Ólubló felé folytattuk utunkat. Ólubló vára már messziről lenyűgözött mindenkit, ezért különösen sajnáltuk, hogy ide sem mehettünk be. Felsétáltunk a várfalakhoz, de csak kívülről tekinthettük meg, és onnan gyönyörködtünk a csodás panorámában, ami a szemünk elé tárult. Visszatérve a szállodába finom vacsora várta kimerült csoportunkat.

3. nap

Az előző napokkal ellentétben ezen a reggel kicsit több időnk volt arra, hogy elkészüljünk. A délelőtt folyamán sor került arra, hogy a közeli szupermarketben mindenki vásárolgasson egy kicsit a rokonoknak vagy csak saját felhasználásra. 11 órakor indultunk el Lőcsére, ahol megnéztük a középkorból megmaradt, immáron felújított szégyenketrecet (a nem halálos bűnnel sújtott, főleg nőket büntettek eme szerkezettel), a gyerekek érdekes büntetési módnak találták ezt, amivel tanulmányaik során még nem is találkoztak. Végig sétáltunk a szintén középkorból fennmaradt városfal mellett, ami itthon már nagy ritkaságszámba megy majd megnéztük a Szent Jakab templomot, ami Szlovákia egyik legnagyobb gótikus temploma, még működik. A gyerekek minden helyszínhez jól megszerkesztett kiselőadásokkal készültek, így nemcsak diáktársaik, de mi is sok minden újdonságot megtudhattunk ezekről a látnivalókról. Egy óra szabadidő és városnézés után átutaztunk Késmárkra, ahol a Világörökséghez tartozó, teljes egészében fából készült Evangélikus templomát nézhettük meg belülről, majd az alig pár méterre lévő új Evangélikus templomban Thököly Imre Erdélyi fejedelem szarkofágját sétálhattuk körbe és csodálhattuk meg a hatalmas márványkőből. Késő délután a napsütést élvezve Poprád utcáin sétálgattunk és vásárolgattunk a gyerekeknek szabadidőt hagyva.

4. nap

A negyedik nap korábban kezdődött. Már hét órára összepakolták a bőröndjeiket tanulók és átadták a szobákat. A szobákat leellenőriztük, minden helyiséget tisztán, rendben hagytunk el. Ezután bepakoltuk a csomagokat az autóbuszba és megreggeliztünk. Nyolc órakor keltünk útra. Betlérre indultunk. Itt található a történelmi Magyarország egyik legnagyobb épségben fennmaradt, eredeti bútorokkal berendezett kastélya az Andrássy-kastély. Az épületbe sajnos nem tudtunk bemenni, de sétáltunk a körülötte lévő angol stílusú kastélyparkban. A következő úticélunk Rozsnyó az egykori bányaváros volt. Itt a történelmi városközpontot felölelő városnézésben vettünk részt majd útra keltünk a harmadik állomásunk felé. Ez a Domicai- cseppkőbarlang volt. Ekkor már nagyon közel voltunk az országhatárhoz, hiszen a Domica- barlang a magyarországi Baradla-barlanggal különleges rendszert képeznek, amely két állam, Szlovákia és Magyarország területén fekszik. A barlang másik bejárata már Magyarországon van Aggteleknél. A barlangtúra során a sok szlovák látogató miatt nem tarthatták magyarul az idegenvezetést, ezért egyik kollégánk egy magyar nyelvű tájékoztatófüzetből olvasta fel a csoportnak az ismertetőt. Igénybe vettük viszont a patakon való csónakázás lehetőségét, mely során megfigyelhettük a barlang számos cseppkőképződményét. A kirándulás utolsó állomáshelye Hanva nevű község, ahol a neves magyar költő Tompa Mihály református lelkészként a leghosszabb szolgálati idejét töltötte. Itt helyezték örök nyugalomra. Miután megtekintettük az emlékeket elindultunk hazafelé.

Kazincbarcikán, Miskolcon és Tokajon keresztül utaztunk vissza Nyíregyházára.



MENŐ MENZA PROGRAM A KAZINCZY FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN    (EFOP-1.8.5-17-2017-00145)

2017. december 13 – 2019. december 13. között valósul meg a "Jót, s jól ..." Közérdekű IskolaiAlapítvány "Menő menza program a Kazinczy Ferenc Általános Iskolában" című, EFOP-1.8.5-17-2017-00145 azonosító számú programja. Az alapítványunk alapításától fogva törekedik arra, hogy tevékenységével az alapító iskolaműködését, elsősorban az alapító okiratban foglalt célok mentén, anyagi lehetőségeihez mértenmaximálisan segítse. Az alapítvány közreműködött eddig is minden olyan programban támogatásokmegszerzése érdekében, pályázatokon való részvétellel, amelyek az iskola működését, a tanulóktesti–szellemi fejlődését segíti. Mivel az alapítványunk alapítója maga az iskola, így az alapítványműködése, tevékenysége során kizárólag az iskola és az itt tanuló gyermekek érdekeit tartvaelsődlegesnek, szorosan együttműködik az iskola vezetőségével és pedagógusaival és a gyerekekszüleivel is. Intézményünk jelenlegi neve Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy FerencTagintézménye. Jelenlegi tanulólétszámunk 389 fő. A pályázati program célja az egészségeséletstílus, tudatos táplálkozás kialakítása ezáltal az egészség fejlesztése és azegészségmagatartásból eredő hátrányok csökkentése. A program célcsoportja a kevésbé fejlett régiókköznevelési intézményeinek tanulói és családjaik. A pályázati program közvetlen célcsoportjai:

  • 6-16 év közötti a Kazinczy Ferenc Általános Iskolába járó gyermekek.

A pályázati program közvetett célcsoportjai:

  • A pályázati programban résztvevő gyermekek családjai

A projekt keretében végzett tevékenységek: A köznevelésben részt vevő gyermekek táplálkozási szokásainak felmérése, kiértékelése dietetikusszakember által, valamint gyermekek szüleinek írásos tájékoztatása a gyermek felmérésénekeredményeiről és a táplálkozására vonatkozó, személyre szabott ajánlásokrólEzzel célunk a köznevelésben részt vevő gyermekek egészséges táplálkozással kapcsolatosismereteinek bővítése, egészségkultúrájuk fejlesztése.A kialakított gyakorló konyha igénybevételével, Ügyes kukta foglalkozást szervezünk a bevont tanulókrészére. A foglalkozás célja a tanulók konyhai higiénés ismereteinek fejlesztése, a konyhai eszközökbiztonságos használatának elsajátítása.A legkisebbek számára Ini-fini mesefoglalkozást tartunk. Cél a legkisebbek számára is érthető módonfeldogozni az egészséges táplálkozással kapcsolatos ismeretanyagot.A Fűszerek élettani hatásai workshop című foglalkozáson a www.reform-menza.hu oldalon találhatóAz Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) és a TÁMOP 6.1.2.B-14/1projekt keretében kidolgozott Fűszerek élettani hatásai ppt kerül feldolgozásra. Cél: a tanulókmegismerkednek a só fiziológiai hatásaival, a túlzott só fogyasztás következményeként kialakulóbetegségekkel.A projekt keretében az intézményben ivókutat hozunk létre és működtetünk.A projekt során egy gyakorló konyhát alakítunk ki, mely az infrastrukturális hátterét adja azegészséges táplálkozásra nevelő programoknak. A gyakorló konyha kialakításának a célja a tanulókkonyhai higiénés ismereteinek fejlesztése, a konyhai eszközök biztonságos használatánakelsajátítása.A szemléletformálás az egészséges táplálkozás, életmód népszerűsítése érdekében tájékoztatónapokat szervezünk a gyermekek és családjaik számára Főzzünk együtt nap! keretében.Az ügyes kukta foglalkozáson résztvevő tanulók számára évente egy alkalommal Mini séf versenyt

szervezünk, ahol a tanulók lehetőséget kapnak egy-egy egészséges étel és desszert elkészítésére és bemutatásra.

A projekt során egy fűszerkertet is kialakítunk a diákokkal közösen. A fűszerkert kialakításának a célja,hogy a tanulók ismerjék meg a különböző fűszernövényeket, gondozásuk és termesztésük módjait. Projekt azonosító száma: EFOP-1.8.5-17-2017-00145Támogatás összege: 14 734 961.-FtTámogatás mértéke: 100%2017. december 13 – 2019. december 13. között valósul meg a "Jót, s jól ..." Közérdekű IskolaiAlapítvány "Menő menza program a Kazinczy Ferenc Általános Iskolában" című, EFOP-1.8.5-17-2017-00145 azonosító számú programja.Az alapítványunk alapításától fogva törekedik arra, hogy tevékenységével az alapító iskolaműködését, elsősorban az alapító okiratban foglalt célok mentén, anyagi lehetőségeihez mértenmaximálisan segítse. Az alapítvány közreműködött eddig is minden olyan programban támogatásokmegszerzése érdekében, pályázatokon való részvétellel, amelyek az iskola működését, a tanulóktesti–szellemi fejlődését segíti. Mivel az alapítványunk alapítója maga az iskola, így az alapítványműködése, tevékenysége során kizárólag az iskola és az itt tanuló gyermekek érdekeit tartvaelsődlegesnek, szorosan együttműködik az iskola vezetőségével és pedagógusaival és a gyerekekszüleivel is.Intézményünk jelenlegi neve Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy FerencTagintézménye. Jelenlegi tanulólétszámunk 389 fő. A pályázati program célja az egészségeséletstílus, tudatos táplálkozás kialakítása ezáltal az egészség fejlesztése és azegészségmagatartásból eredő hátrányok csökkentése. A program célcsoportja a kevésbé fejlett régiókköznevelési intézményeinek tanulói és családjaik.A pályázati program közvetlen célcsoportjai: 6-16 év közötti a Kazinczy Ferenc Általános Iskolába járó gyermekek.A pályázati program közvetett célcsoportjai: A pályázati programban résztvevő gyermekek családjaiA projekt keretében végzett tevékenységek:A köznevelésben részt vevő gyermekek táplálkozási szokásainak felmérése, kiértékelése dietetikusszakember által, valamint gyermekek szüleinek írásos tájékoztatása a gyermek felmérésénekeredményeiről és a táplálkozására vonatkozó, személyre szabott ajánlásokrólEzzel célunk a köznevelésben részt vevő gyermekek egészséges táplálkozással kapcsolatosismereteinek bővítése, egészségkultúrájuk fejlesztése.A kialakított gyakorló konyha igénybevételével, Ügyes kukta foglalkozást szervezünk a bevont tanulókrészére. A foglalkozás célja a tanulók konyhai higiénés ismereteinek fejlesztése, a konyhai eszközökbiztonságos használatának elsajátítása.A legkisebbek számára Ini-fini mesefoglalkozást tartunk. Cél a legkisebbek számára is érthető módonfeldogozni az egészséges táplálkozással kapcsolatos ismeretanyagot.A Fűszerek élettani hatásai workshop című foglalkozáson a www.reform-menza.hu oldalon találhatóAz Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) és a TÁMOP 6.1.2.B-14/1projekt keretében kidolgozott Fűszerek élettani hatásai ppt kerül feldolgozásra. Cél: a tanulókmegismerkednek a só fiziológiai hatásaival, a túlzott só fogyasztás következményeként kialakulóbetegségekkel.A projekt keretében az intézményben ivókutat hozunk létre és működtetünk.A projekt során egy gyakorló konyhát alakítunk ki, mely az infrastrukturális hátterét adja azegészséges táplálkozásra nevelő programoknak. A gyakorló konyha kialakításának a célja a tanulókkonyhai higiénés ismereteinek fejlesztése, a konyhai eszközök biztonságos használatánakelsajátítása.A szemléletformálás az egészséges táplálkozás, életmód népszerűsítése érdekében tájékoztatónapokat szervezünk a gyermekek és családjaik számára Főzzünk együtt nap! keretében.Az ügyes kukta foglalkozáson résztvevő tanulók számára évente egy alkalommal Mini séf versenytszervezünk, ahol a tanulók lehetőséget kapnak egy-egy egészséges étel és desszert elkészítésére ésbemutatásra.A projekt során egy fűszerkertet is kialakítunk a diákokkal közösen. A fűszerkert kialakításának a célja,hogy a tanulók ismerjék meg a különböző fűszernövényeket, gondozásuk és termesztésük módjait.

Projekt azonosító száma: EFOP-1.8.5-17-2017-00145

Támogatás összege: 14 734 961.-Ft

Támogatás mértéke: 100%


SAKKPALOTA REFERENCIAINTÉZMÉNY A KAZINCZY

Sakkpalota referenciaintézményként működik a Kazinczy Ferenc Tagintézmény. A Polgár Judit által kidolgozott képességfejlesztő programot már egy ideje használja a nyíregyházi intézmény, és jók a tapasztalatok. A sakkbajnok hivatalosan is átadta az iskolának a Sakkpalota címet.

A sakk személyiségfejlesztő, segít a logikus gondolkodásban és a fegyelmezésben. A Kazinczy Ferenc Tagintézményben már használják a mindennapok során, sőt hetente egyszer sakkórájuk van a gyerekeknek. Az eredmények már látszanak, a többi tantárgyat is könnyebben tanulják a gyerekek.

– Matematika-, magyar- és énekórán is nagy hasznát veszik a gyerekek és a tanárok. Az órák nagy része játék, ilyenkor előkerülnek a figurák a papír és a ceruza helyett – ismerteti a program lényegét Simonné Gincsai Rita, a Kazinczy Ferenc Tagintézmény tanítója.

A Kazinczyban alkalmazott Sakkpalota programot Polgár Judit dolgozta ki. A világhírű sportoló módszerével már számos sikert ért el, és az országban több helyen alkalmazzák. Nyíregyházán Magyarország tizedik Sakkpalotája jött létre, az erről szóló oklevelet maga a program kidolgozója adta át.

Kaszparovval sokat lobbiztunk azért, hogy a sakk bekerüljön Európában az oktatási rendszerbe. Ez sikerült, 2013-tól Magyarországon már választható óra a sakk, aminek nagyon örülünk – mondta Polgár Judit, nemzetközi nagymester.

A nyíregyházi iskola tanárai elvégeztek egy 30 órás továbbképzést, ahol megtanulhatták a pedagógiai módszereket, és ma már a gyerekeknek is természetes, hogy sakkórájuk van. Nyíregyháza polgármestere a mai napig profitál abból, hogy egykoron versenyszerűen játszott.

KAZINCZYSOK A VILÁGSAKKFESZTIVÁLON:

A nyíregyházi Kazinczy Ferenc Tagintézmény 80 tanulója SAKKmese című előadásával lépett fel 2015. október 17-én Budapesten a Várkert Bazárban, amelyben közreműködtek a Vikár Sándor Zeneiskola növendékei és Hajdú Ágoza zenetanárnő. A "sakkpalota program" a logikus gondolkodás és kreatív fejlesztésre épül.

Megnyíltak a Sakkpalota kapui a nyíregyházi Kazinczyban

A sakk logikai játék, amely megtornáztatja agyunkat, végtelen kombinációs lehetőséggel bír, fegyelemre és figyelemre nevel, fejleszti a kreativitást. Ebből kiindulva dolgozta ki Polgár Judit, a világ legeredményesebb női sakkjátékosa a Sakkpalota képességfejlesztő programot.

"A holnap győztesei azok lesznek, akik képesek az elavult gondolatok elvetésére és új ismeretekkel való behelyettesítésére. A képességfejlesztő sakk a jövőre készíti fel a gyerekeket!"

Polgár Judit e gondolatai jegyében vezették be a Kazinczy Ferenc Tagintézményben a Sakkpalota képességfejlesztő programot. Bár a program a sakk szabályrendszerének alapjaira épül, a sakkjáték elsajátítása azonban nem cél, hanem eszköz. Nem azon van a hangsúly, hogy a gyermekek minél jobb, eredményesebb sakkjátékosok legyenek, hanem a program segítségével a tanulásban és a mindennapi életben hatékonyabban, kreatívabban gondolkodó emberekké váljanak. Nem szabad figyelmen kívül hagyni a sakkozás nevelő-fejlesztő erejét, személyiségformáló hatását sem.

KÖNNYEDÉN TANULNAK

A foglalkozásokon a pedagógusok megfigyelték, hogy a gyerekek szeretik a furfangos, szórakoztató, érdekes feladatokat. Játékosan, könnyedén tanulnak, életre keltik a bábukat, verselnek, dalolnak. A tanulók szívesen sakkoznak, közben azt is megtanulják, hogy minden "lépésnek" következménye van, több lépésben előre gondolkodásra késztet.
A tehetségfejlesztő sakk jelen van a szakköri órák mellett a magyar-, a matematika-, az ének- és a rajzórákon is. Maczinkóné Halász Erika és Simonné Gincsai Rita tanítónők bemutatóórákat is tartottak szülők, óvónők és kollégák részére, ahol az érdeklődők a sakk sokoldalú felhasználási lehetőségeivel ismerkedtek meg.

ISKOLAI PROGRAM LETT A SAKK

Az elmúlt félév tapasztalatai azt mutatják, hogy a Sakkpalota képességfejlesztő program nemcsak a tehetséggondozásra, hanem a hátránykompenzálásra is alkalmas.
Mindezeket figyelembe véve döntött úgy az intézmény nevelőtestülete, hogy a 2015/16-os tanévtől a Kazinczy Ferenc Tagintézmény első osztályaiban bevezetik a programot.
Az érdeklődő szülők március 19-én 16.30-tól egy iskolába csalogató foglalkozás keretében ismerkedhetnek meg a leendő tanító nénikkel, illetve a Sakkpalota programmal.


CSEH-MAGYAR CSEREKAPCSOLAT

CSEHORSZÁGBAN JÁRTUNK 2017

Iskolánk 15 diákja 2017. május 28-június 2-ig diákcsereprogramban vett részt a csehországi Vodnany város gimnáziumának vendégeként. Az idén Vodnany város polgármestere is vendégül látta a csoportot, és támogatásáról biztosította a partnerségi programot.

Az utazásuk első állomása Bécs volt, ahol megtekintették a csodálatos Schönbrunn kastélyt és annak pompás parkját. Már cseh földön járva, a festői szépségű hlubokai várat is bebarangolták.

A vendéglátók idén is érdekes programot állítottak össze, melyek között szerepelt Vodnany természeti és épített értékeinek megismerése, és a már hagyományosnak tekinthető prágai kirándulás. A magyar tanulók kíváncsian járták be a történelmi óvárost, természetesen átkeltek a méltán híres Károly hídon is.

A hét során ellátogattak Mladá Boleslavban, ahol megtekintették a Skoda múzeumot és gyárat. A tanulók nagy örömére a legújabb modelleket maguk is kipróbálhatták. Visszaútban megcsodálták a Sváta Hora zarándoktemplomot és környékét is. A diákok megismerkedtek a történelmi jelentőségű, hangulatos városkával, Pisekkel is. Itt a "Lézer arénában", egy különleges attrakció várta őket, küzdelmes csatában próbálhatták ki a filmekből jól ismert lézerfegyvereket.

Az utazás megrázó és szívszorító része a terezini konzentrációs táborba tett látogatás volt, ahol saját szemükkel győződhettek meg a holokauszt borzalmaival.

Az utolsó napot a csoport Cesky Krumlovban töltötte. Elsőként bányászruhát öltöttek és kisvasúton mentek le a grafitbányába. Itt betekintést nyertek a grafitbányászat rejtelmeibe, s az idegenvezető tréfájának köszönhetően izgalmas pillanatokat is átélhettek a sötét, földalatti világban.

A felszínre jutva bebarangolták a világörökség részeként számon tartott városkát, a csodálatos kastélyt, illetve annak parkját.

A búcsú napján a gyerekek vegyes érzelmekkel szálltak fel a buszra, hiszen el kellett válniuk újonnan szerzett barátaiktól. A Csehországban töltött napok felejthetetlen és maradandó élményt nyújtottak valamennyijük számára.